Percaya Atau Tidak - Susuk Digital?


Sumber: Google

Petang tadi di rancangan Al-Kulliyyah ada membicarakan tentang 'susuk'. Susuk digunakan untuk dua tujuan, sama ada untuk kecantikan atau untuk menjadi kuat. Susuk adalah sesuatu perkara yang salah di sisi Islam. Kerana ia boleh membawa kita ke lembah kesyirikan (menyekutukan Allah).

Sebab apa? Kesimpulan mudah adalah, kita seolah-seolah meminta bantuan sesuatu yang lain dari Allah, dan menganggap ada sesuatu yang lain yang lebih berkuasa dari Allah SWT. Nazubillahi min dzalik. Sepatutnya, kita wajib meng-Esakan Allah, dan hanya Dialah selayak-layak tempat untuk kita memohon pertolongan.

Dan apabila kita perlukan bantuan di dalam kesulitan dan inginkan sesuatu, seharusnya kita hanya memohon doa kepadaNya. Seterusnya kita berikhtiar (berusaha) untuk mendapatkannya. Selebihnya kita bertawakal (berserah) kepada Allah agar mengizinkan perkara tersebut berlaku.
"Hanya kepada Engkau (Allah) tempat kami menyembah dan memohon pertolongan" (Surah Al-Fatihah: 4)
Tetapi kita juga harus pastikan niat, tujuan dan keinginan kita itu benar-benar suci lagi baik di sisi Allah SWT.

Di antara keburukan susuk:
1. Menjadi syirik (menyekutukan Allah). 
2. Solat tidak diterima selama 40 hari (kerana menyekutukan Allah).
3. Pengguna susuk selalu bermimpi yang buruk-buruk sewaktu tidur.

Dan susuk ada jenis-jenis kategorinya:
1. Susuk biasa, iaitu susuk luaran seperti pembedahan plastik, botox dll. 
2. Susuk luar biasa(susuk yang syirik), seperti susuk yang memasukkan sesuatu ke dalam muka atau tubuh dan ianya menggunakan Jin sebagai khadam.

Tetapi sama ada anda percaya atau tidak, di zaman IT ini ada lagi satu jenis susuk yang canggih, iaitu 'Susuk Digital'. Susuk tersebut, membuat sesuatu foto digital boleh disunting menjadi macam-macam rupa menggunakan perisian seperti 'Adobe Photoshop'.

Contohnya:
1. Seseorang yang kurang cantik, boleh menjadi bertambah cantik di dalam foto berkenaan dengan menggunakan kesan khas tertentu.
2. Ianya mungkin boleh di salah guna oleh segelintir wanita yang menyunting foto tersebut dan diletakkan dalam internet, bagi menipu lelaki demi mendapatkan sesuatu yang diingini dari pihak lelaki.
3. Lalu si lelaki tertipu/terpikat dengan kecantikan yang palsu itu.
4. Maka ianya memudahkan si lelaki yang ingin mencari pasangan hidup itu tertipu dan sanggup melakukan apa sahaja sehingga melanggar batas-batas agama demi mendapatkan wanita berkenaan.

Apa yang saya ingin maksudkan adalah, sekiranya perkara sebegitu rupa berlaku, ia adalah kesalahan akhlak oleh kedua-kedua pihak yang menyalah guna teknologi IT dengan perbuatan yang diharamkan agama.

Kesalahan yang dilakukan oleh kedua-dua pihak:
1. Si wanita melakukan penipuan dengan foto beliau sendiri.
2. Si lelaki terlalu mudah ditipu dan terpukau dengan kecantikan yang sementara sehingga melakukan pergaulan yang tidak sihat di alam maya (internet).

Mencari jodoh itu wajib, kerana perkahwinan itu sunnah Rasulullah SAW. Tetapi caranya juga mestilah halal mengikut syari'at.

Ciri-ciri jodoh yang paling ditekankan oleh Baginda:
1. Agamanya.
2. Keturunannnya.
3. Hartanya.

Di dalam Islam beberapa perkara telah digariskan di dalam pergaulan. Pergaulan bebas adalah haram sama sekali. Jadi kerana itulah Islam melarang berpasang-berpasangan sebelum bernikah.

Mungkin demi menghalalkan berpasangan sebelum nikah, ada juga orang yang memberikan alasan, "Apa salahnya berpasangan sebelum nikah. Kerana kami tidak buat apa-apa."

Tetapi bagi saya, jika kita berpasangan sebelum bernikah, berbagai perkara tidak diingini boleh berlaku. Risiko ke lembah zina amatlah tinggi. Cuba anda lihat, kes-kes kejadian buang bayi semakin berleluasa di kala ini. Semuanya jelas berpunca dari kejadian zina. Punca zina pula, akibat daripada pergaulan bebas yakni berpasangan sebelum nikah.
"Barangsiapa mengerjakan kebaikan walau sebesar zarah, maka ia akan diperlihatkan balasannya. Barangsiapa mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah, maka ia akan diperlihatkan balasannya juga." (Surah Al-Zalzalah: 7-8)
Walau pun 'Susuk Digital' tidak menyebabkan kesyirikan, ia juga berbahaya. Kerana ianya membuat orang lelaki lebih mudah tertarik untuk melihatnya. Seterusnya ia juga boleh menyebabkan berlakunya zina, iaitu zina mata. Sungguh pun begitu, ia tidak sepenuhnya berpunca dari 'Susuk Digital'. Ia juga boleh berpunca oleh keaslian kecantikan seseorang wanita itu. 

Oleh itu, para wanita yang mempunyai paras rupa menawan, jangan terlalu mudah memaparkan foto-foto mereka di laman-laman sosial seperti Facebook dan sebagainya. Kerana boleh mengundang sesuatu perkara yang tidak ingini.

Sekian,

Wallahu'alam.

Adli Abdullah
7hb Mei 2010
http://adli-abdullah.blogspot.com