Adakah Sinar Keadilan Buat Rakyat Mesir?



Revolusi rakyat Mesir menggesa pengunduran Presiden Mesir, Hosni Mubarak dari takhta kerajaan di Mesir sudah berlanjutan selama 15 hari. Hosni adalah pemerintah yang paling lama memegang tampuk pemerintahan di Mesir selama 30 tahun dan rakyat sudah mula muak dengan korupsi, kezaliman, ekonomi yang teruk dan ketidak-adilan dalam sistem politik Mesir. Penindasan demi penindasan dilakukan beliau bagi mengekalkan kuasa.

Protes tersebut adalah pengaruh dari ‘Revolusi Tunisia’ yang telah berjaya menjatuhkan kerajaan pimpinan Presiden, Ben Ali yang juga seorang diktator.

Pencetus revolusi tersebut sudah tentu dari seorang pemuda Tunisia, bernama Mahmod Abouazizi yang membakar dirinya akibat faktor ekonomi yang menindas rakyat bawahan. Dari situ tercetusnya ‘Revolusi Tunisia’. Dan dijangkakan belia Algeria pula akan melakukan aksi yang sama seperti Mohamad Abouazizi demi protes supaya kerajaan mereka juga berundur.

Maka hati saya yang kerdil ini benar-benar berasa kagum dengan keberanian para belia Mesir dan semua peringkat umur di kalangan rakyat Mesir yang tidak berputus asa untuk menjatuhkan rejim Hosni Mubarak agar tertegaknya keadilan di bumi Anbiya’ itu. Walau terpaksa berkorban harta, nyawa dan darah, mereka terus berani memperjuangkan hak mereka yang selama ini dicabuli oleh pihak pemerintah. Sehingga kini angka kematian yang dicatatkan PBB, seramai 300 orang terbunuh semasa demonstrasi Revolusi Mesir.


Klip video lagu - 'Long Live Egypt'

Mungkin ada yang berpendapat tidak wajar melakukan demonstrasi tersebut kerana menimbulkan kacau bilau, menggugat kestabilan ekonomi, dan merosakkan segala harta benda awam. Manakala ada segelintir penuntut luar yang menuntut di Al-Azhar berkata, “Tidak wajar melakukan sedemikian, kita harus menggunakan cara yang lebih lembut”. Maka timbullah persoalan yang mudah adalah, mengapa harus menyalahkan rakyat sahaja apabila timbul situasi berkenaan? 

Sedangkan kita harus melihat dari kacamata rakyat Mesir itu sendiri:


1. Semasa demonstrasi sedang dan masih berlaku, ada sekumpulan polis berpakaian preman, ada juga yang menunggang kuda, yang menggelar diri mereka kumpulan ‘Pro-kerajaan’ bertempur dan menyerang rakyat Mesir. Itulah cara Hosni untuk mengekalkan kuasa, segala matlamat menghalalkan cara akan dilakukan.
2. Seterusnya kita harus berfikir, mengapa mereka memberontak? Bayangkan selama ini hampir 40 peratus rakyat Mesir menerima pendapatan hanya melalui ‘gaji harian’. Seperti yang abang saya ceritakan semasa beliau ke Mesir, apabila melihat teksi-teksi di sana menggunakan kenderaan yang amat dha'if. Dan kata abang saya, “Rakyat Mesir mendapat pendapatan hanya cukup-cukup makan sahaja”.
3. Selama ini telah ramai kalangan para ulama’ yang tidak sebulu dengan pemerintah akan dibunuh. Sungguh zalim Hosni Mubarak si Firaun moden!
4. Hosni Mubarak adalah tali barut Amerika Syarikat dan Zionis Israel sehingga sanggup menyokong tindakan Zionis menindas rakyat Palestin dengan menutup pintu sempadan Rafah-Palestin. Adakah harus membiarkan pengkhianat agama dan bangsa seperti itu terus berkuasa?
5. "The word 'stability' is a word the regime uses all the time - but ... what is stability without freedom?" Dr Sally Moore, a representative of the Popular Campaign in Support of Elbaradei (one of six groups that makes the "Youth of the Egyptian Revolution" coalition), told Al Jazeera.


Manakala dalam pada itu juga, mungkin ada segelintir ulama’ yang menggunakan dalil ‘Ulil Amri’ yakni taat kepada pemerintah demi mengecam rakyat Mesir yang menentang rejim Hosni Mubarak. Sedangkan ada ulama’ terulung menyokong tindakan kebangkitan rakyat Mesir. Sheikh Dr. Yusuf al-Qaradawi ada berfatwa, 
Pejuang yang mati berdemonstrasi aman di Mesir adalah syahid dan demonstrasi itu mesti disokong!"
Justeru itu, saya sendiri tidak pasti bagaimana berakhirnya kebangkitan rakyat Mesir, sama ada kemenangan berpihak kepada rakyat Mesir bersama pemimpin-pemimpin Ikhwanul Muslimin dan El Baradei, atau berpihak kepada pemimpin durjana itu. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui bilakah kegemilangan Islam akan kembali bangkit. 

Sekian,


Wallahu’alam.

Adli Abdullah 
8hb Januari 2011
http://adli-abdullah.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan