Sukarnya Menjadi Kreatif


Setelah saya menelan habis semua ubat Antibiotik, alhamdulillah barulah saya pulih sepenuhnya daripada demam panas yang saya alami selama seminggu. Lantaran dari itu membuatkan saya rindu untuk kembali menulis. Tetapi selama mana saya terpaksa berehat sewaktu demam, membuatkan saya berfikir betapa sukarnya untuk membentuk minda yang kreatif.

Dalam kebingungan dan kekeliruan, saya terus 'Google' di internet terjumpa fakta ini:


Menurut buku On Creativity: Awakening the Creative Mind yang telah dikarang oleh Leo Ann Mean, orang kreatif kebiasaannya memiliki ciri-ciri seperti berikut:

1. Sukakan cabaran (adventurous)
2. Risk-taker
3. Bersikap keanak-anakan (playful and child-like)
4. Memiliki ‘sense of humour’
5. Berdikari (independent)
6. Idealistik (idealistik)
7. Berkeyakinan (confident)
8. Spontan (spontaneous)
9. Bertenaga (energetic)


Manakala ada juga pendapat yang saya baca menyatakan pemikiran yang positif juga boleh membentuk minda yang kreatif. Semasa zaman kanak-kanak, saya pernah bertanya kepada Abang Long saya, "Selepas langit ada apa?" Namun sehingga kini tahun demi tahun telah berlalu saya masih belum menemui jawapannya.

Tetapi apabila kita melihat fakta daripada buku yang dikarang oleh Leo Ann Mean itu, saya rasa ke semua sifat-sifat tersebut, yang ada pada saya hanya 3/9.

Penulisan setelah pulih dari kesakitan

Sekian,

Wallahu'alam.

Adli Abdullah
14hb Oktober 2009
http://adli-abdullah.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan