Cerpen Mini - Pilihanraya 13 Dengan Kisah, Hudud Itu Impian

Gambar Google

Kehangatan pesta mengundi di hari pilihanraya kian dirasakan oleh segenap lapisan rakyat. Di sana sini rakyat berbicara politik dengan meriah sekali, bagaikan hendak bertanding dalam pilihanraya.

"Kerajaan kita tidak mahu melaksanakan hudud. Bermakna, mereka menolak Islam!" kata seorang rakyat daripada parti Bulan.


"Kerajaan baharu Mesir juga tidak melaksanakan hudud. Adakah bermakna, mereka juga menolak Islam? sahut seorang rakyat yang non-partisan.


Tiba-tiba muncul seorang pemuda yang berani, melontarkan pandangannya dengan panjang lebar. "Tidak melaksanakan hudud' dengan 'menolak hudud', adalah dua maksud yang berbeza. Jika sesuatu golongan/pemerintah yang 'Tidak melaksanakan hudud' seperti kerajaan baharu Mesir yang dipimpin oleh Presiden Mursi, belum tentu pasti mereka itu menolak Islam dan tidak berniat untuk melaksanakan hukum Allah. Ianya juga, mungkin boleh ditafsirkan, 'Belum melaksanakan hudud'."

Rakyat daripada parti Bulan khusyuk dan bersemangat mendengar hujah pemuda itu.

"Oh begitukah?" soal rakyat yang non-partisan.

Pemuda itu dengan tegas terus melontarkan hujahnya lagi. "Tetapi jika sesuatu golongan/pemerintah itu 'menolak hudud' dengan tegas menyatakan, "Kita tidak akan melaksanakan hudud", atau pun 'mempersendakan hudud' dengan menyatakan, "Jika dilaksanakan hudud, boleh buat sup tangan" dan lain-lain lagi, itu adalah jelas mereka itu 'menolak Islam' dan menghina hukum Allah SWT!"

"Menarik juga pandangan kamu." balas rakyat yang non-partisan.

Rakyat daripada parti Bulan pula tersenyum hingga ke telinga mendengar hujah demi hujah yang dilontarkan pemuda itu.

Sebagai penutup, pemuda itu membuat kesimpulan. "Justeru itu, 'Tidak melaksanakan hudud' belum tentu signifikan dengan 'menolak Islam'. Tetapi, 'menolak hudud' dan 'mempersendakan hudud', adalah signifikan dengan 'menolak Islam' dan hukum Allah SWT. Walau bagaimana pun, sebagai Muslim, kita harus terus berjuang agar hukum Allah berjaya dilaksanakan. Wallahu'alam."

Seusai menyatakan pandangan dan hujahnya, pemuda itu mengucapkan salam pada semua orang yang berada di kopitiam itu dan terus beredar dari situ.

Adli Abdullah
23/04/2013


[JIKA SUKA, SILA LIKE & SHARE]



Tiada ulasan:

Catat Ulasan