Simpati Israel Hanya Dusta!


Mutakhir ini Israel cuba meraih simpati dunia dengan dakwaan serangan roket pejuang Al-Qassam adalah tidak berperikemanusiaan dengan mensasarkan roket ke kawasan awam Israel?? Adakah wajar dakwaan sedemikian rupa? Tatkala dilontarkan persoalan ini, saya turut sama buntu tidak mampu merungkai dan menangkis propaganda empati Israel.

Ternyata, Israel laknatullah memang pakar dalam berdusta memutar belit fakta. Maka, harus difahami dan diselami bahawa, pejuang Al-Qassam tiada pilihan objektif selain daripada berusaha mempertahankan diri dan kedaulatan tanahair mereka sehabis mungkin setakat apa yang terdaya dalam keadaan kecanggihan ketenteraan mereka yang belum setanding teknologi pihak musuh. Ia juga sebagai usaha pengusiran masyarakat awam Israel yang sebenarnya merupakan golongan penceroboh dengan menduduki tanah hak milik rakyat Palestin berdaulat secara haram semenjak bermulanya penaklukan Israel pada 15hb Mei 1948 yang dinamakan sebagai peristiwa Nakbah (malapetaka).

ISRAEL CENGKAM PALESTIN

Sedekad berlalu, tanahair kita, Malaysia menerima kemerdekaan daripada penjajah Biritish. Meskipun begitu, masih ada di kalangan kita yang mengalami penjajahan minda dan jiwa. Mengaku Muslim, tetapi cara hidupnya kebaratan yang kadangkala terpesong jauh daripada akar budi dan nilai Islam. Namun, cukup mendukacitakan, Palestin terus bermandi darah dicengkam rejim Israel yang langsung tiada nilai kemanusiaan. Pembentukan negara haram Israel, adalah berpunca daripada pihak British yang pernah menjajah Palestin pada tahun 1917.

Kemudian, disusuli perpindahan bangsa Yahudi secara besar-besaran yang dinaungi British dari tahun 1918-1947. Lalu, negara haram Israel ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1948 dengan bantuan Amerika Syarikat dan sokongan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melalui Deklarasi Hak Asasi Manusia. Secara ringkas, begitulah kisah bermulanya peristiwa hitam dunia Islam dengan kejatuhan pemerintahan khalifah Islam terakhir, Uthmaniyyah pada tahun 1917 dan terlepasnya Palestin ke tangan musuh-musuh Islam.

PENCEROBOH YANG BIADAP

Golongan penceroboh dan pendatang haram itu tiada sebarang hak mempertahankan apa yang bukan hak milik mereka. Ibarat tetamu tidak diundang berlaku biadab melawan tuan rumah yang berhak ke atas rumahnya sendiri. Malahan, tetamu tidak diundang itu turut menyerang tuan rumah dengan pelbagai peralatan canggih seperti, jet pejuang, kereta kebal, kapal perang, peluru berpandu dan bom yang boleh disasarkan menurut sasaran dikehendaki. Wajarkah berlaku sedemikian rupa?? Tepuk dada tanyalah hati nurani kalian dengan akal fikiran yang waras dan luhur.

Lantaran itu, ada beberapa persoalan harus dibangkitkan kepada Israel:

1. Adakah wajar Hamas dan rakyat Palestin hanya berpeluk tubuh menjadi bacul?? Sedangkan para ulama' telah menyatakan, perjuangan mempertahankan Palestin daripada Israel itu wajib hukumnya meskipun syahid! Malahan, menjadi kewajipan umat Islam yang berada di luar Palestin turut sama berjuang mengangkat senjata ke sana jika berkemampuan atau pun menghulur sebarang bantuan kemanusian dan perubatan. Kerana di sana terletaknya sebuah tanah suci ketiga umat Islam, iaitu Masjid Al-Aqsa yang turut merupakan qiblat pertama umat Islam sebelum dipindahkan ke Masjid Al-Haram.

2. Adakah adil menyamakan kemampuan senjata roket Palestin tiada panduan arah dan sasaran itu dengan peluru berpandu Israel?? Sedangkan Israel memiliki kemampuan mensasarkan ke mana sahaja sasaran dikehendaki. Dan mereka telah melakukan pelbagai siri serangan dan pengeboman dengan sengaja di kawasan awam penduduk Palestin!!

Maka, apa hak Israel menimbulkan isu kemanusiaan ke atas Palestin dengan dakwaan kejam dan tidak berperikemanusiaan itu?? Malahan, Israel sudah sekian lama menyembelih, meratah dan mencetuskan jenayah perang ke atas nyawa anak-anak kecil, wanita, warga emas dan seluruh rakyat Palestin tidak berdosa. Dajjal Israel!!

Sekian,

Wallahua'lam.

Adli Abdullah
17 Ramadhan 1435 | 15hb Julai 2014
http://adli-abdullah.blogspot.com

Rujukan:
1. E-book Sejarah Kejatuhan Palestin Dan Kewujudan Israel - Dr. Mohd Roslan Mohd Nor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan