Daya Saing Insan OKU





Masya-Allah. Saya berasa cukup kagum dengan kecekalan dan kesungguhan seorang insan yang senasib dengan saya bergelar insan OKU, sdr. Mohd Khairul Nizam Wahiddin yang merupakan ahli korporat berjaya.

Baharu berumur 26 tahun, sudah bergelar jutawan dengan mengasaskan sebuah produk wangian jenamanya sendiri. Iaitu Pink Floral by Dewamor.

Apatah lagi beliau seorang OKU dengan tangan yang hanya boleh digerakkan dengan 3 jari sahaja!

Bukti zaman globalisasi ini, kejayaan turut tiada bersempadan. Setiap insan dihidangkan dengan pelbagai peluang untuk menempa kejayaan yang diimpikan.

Sama ada mahu atau tidak itu persoalannya.

Sepertimana menjadi golongan bergelar penulis.

Mutakhir ini Majalah Tunas Cipta (TC), terbitan Dewan Bahasa & Pustaka (DBP), membuka tawaran novel bersiri sepanjang 12 bab untuk majalah terbitan mereka.

Pihak terbabit turut menghantar mesej kepada saya untuk menerangkan secara terus tawaran tersebut.

Setiap bab, penulis akan dibayar dengan honorarium berjumlah RM200 x 12 bab = RM2400.

Agak berbaloi ganjarannya pada saya.

Malahan, para penulis yang terpilih dan tersiar ke semua 12 bab karya mereka di dalam TC, diberikan hak untuk menerbitkan novel mereka menjadi sebuah buku. Dengan syarat, memaklumkan kepada mereka terlebih dahulu untuk serahan hakcipta.

Bermakna para penulis OKU turut tidak mustahil mampu berjaya dan berdaya saing dengan golongan yang normal.

Cuma masalah saya ini. Saya tidak boleh mengejar penghasilan sesuatu karya itu dengan terlalu pantas.

Kerana ia akan membuatkan saya mengalami tekanan cukup tinggi yang akan mengakibatkan masalah gastrik serius saya berulang.

Apa pun, pendapatan seorang penulis tidaklah sehebat sdr. Khairul Nizam yang boleh mencecah RM300,000 sebulan!

Namun, ia hanya diperingkat permulaan. Jika penulis tidak putus asa untuk meraih pendapatan tinggi, mereka harus berusaha lebih gigih demi menghasilkan pelbagai manuskrip buku yang ditulis secara solo seperti novel, anekdot dan sebagainya.

Apa yang penting, tajuk dan pengisian haruslah kreatif, tidak klise, menarik dan mengandungi nilai-nilai positif lagi bermanfaat.

Insya-Allah bukan sekadar laris dan akan menyumbang pendapatan yang lumayan buat para penulis. Tetapi akan menjadi dividen pelaburan Amanah Saham Akhirat Kekal Abadi (ASAKA).

Adli Abdullah
18hb Mac 2016
http://adli-abdullah.blogspot.my

- Posted using BlogPress from my iPhone

Tiada ulasan:

Catat Ulasan